Vnitřní orgány.

Podle čínské medicíny se rozdělují do tří skupin.

První skupina jsou hlavní orgány, které jsou plné, je jich pět, nazýváme je cang. Jsou to játra, srdce, slezina, plíce, ledviny. (Ledviny jsou zdvojené. Levá se nazývá ledvina a pravá Ming-men, kde je středisko životní esence a duševní energie. U mužů je v něm uschována pohlavní esence, u žen je spojen s dělohou, čchi pravé ledviny je spojena s levou ledvinou, proto se někdy říká, že orgánů cang je šest.) Těchto pět orgánů obhospodařuje a řídí chod celého organizmu po všech stránkách. Prostřednictvím své čchi iniciují a řídí všechny procesy v těle a dále řídí své přidružené orgány fu, příslušné části těla, smyslové orgány, duševní a citovou sféru, prostě člověka jako celek. Pojem cang lze přeložit jako úschovna.

Druhá skupina orgánů, které jsou duté, je jich šest a nazýváme je fu. Jsou to žlučník, tenké střevo, žaludek, tlusté střevo, močový měchýř, trojitý zářič, (ten však není anatomické povahy). Trojitý zářič rozděluje a rozesílá prvopočáteční čchi a řídí všechnu čchi v těle. Každému z pěti orgánu cang přináleží orgán fu. Trojitý zářič je také jeden z orgánů fu, ale nenáleží k žádnému orgánu cang. Orgány fu jsou neustále naplňovány potravou, ale nemohou zůstat trvale naplněné, to co přijmou, podrží v sobě jenom určitý čas a opětovně se vyprazdňují. Pojem fu lze přeložit jako skladiště.

Třetí skupina jsou zvláštní orgány fu. Je to mozek, kostní dřeň, kosti, cévy, žlučník, děloha. Bez žlučníku počítaného i k orgánům fu, je jich také pět. Tyto orgány jsou také skladiště, ale zvláštní jsou proto, že se od orgánů fu liší svou povahou. Neuskladňují v sobě potravu jako orgány fu, ale podobně jako orgány cang uchovávají v sobě jinovou esenci čchi. Mají tedy některé společné rysy s orgány cang i s orgány fu.

Učení o vnitřních orgánech představuje podstatnou část teorie klasická čínské medicíny.

 

Napsat komentář